Програма з української літератури
для учнів недільних шкіл
 
Євген Гуцало
 
 
Питання до поетичних текстів
 
ЗІРКА
Із коромислом по воду
аж до моря зірка ходить.
Коли зірка йде по воду —
весело сміється,
Коли зірка йде з водою —
срібло з відер ллється.
Срібна зірка йде з водою,
срібні в зірки руки,
ллється чисте срібло з відер
на ліси та луки.
Ллється чисте срібло з відер
на маки й калину,
на заквітчану у місяць
срібну Україну.
 
1. Який загальний настрій цього поетичного тексту? Які Ваші враження, думки й почуття від прочитання?
2. Що, на Ваш погляд, може символізувати зірка?
3. Перечитайте останні рядки. Зверніть увагу на поєднання земного й небесного. Що таким чином має на меті висловити автор?
 
 
4. Як Ви вважаєте, чому автор зображує зірку срібною? Поясніть свою думку, враховуючи естетичний та символічний аспекти.
5. Що акцентується у словах «чисте срібло»? Як автор за допомогою цього образу поетизує Україну?
6. Яка, на Вашу думку, ідея цієї поезії?
 
ЧАРІВНИКИ
Ніч — велика чарівниця!
Зчарувала звіра, птицю,
зчарувала всіх людей —
не побачиш їх ніде.
Не побачиш вітра в полі,
ні тополю на роздоллі,
ні метелика, ні бджілку,
ні в цвіту вишневу гілку...
Ранок — все відчарував:
сині квіти поміж трав,
і метелика, і бджілку,
і в цвіту вишневу гілку,
і баского вітра в полі,
і тополю на роздоллі,
всіх людей, і звіра, й птицю!..
Ніч — велика чарівниця,
та ще більший чарівник
ранок — щирий трудівник,
що і сам трудитись звик,
що до праці всіх розбудить,
хай то птиці, звірі, люди...
Два оці чарівники
в світі цім живуть віки.
 
 
1. Який загальний настрій цього поетичного тексту? Які Ваші враження, думки й почуття від прочитання?
2. Кого автор називає чарівниками? Чому?
3. Кому автор надає перевагу – ночі чи ранку? А Ви?
 
 
4. Чому автор оспівує ранок?
5. Чому, на Вашу думку, автор оспівує трудолюбивість?
6. Поміркуйте над фразою з подячного акафісу: «Слава Тобі за животворну силу труда». Чому сила праці є животворною?
7. Монахам дана заповідь молитися і трудитися. Як, на Ваш погляд, це організовує їхнє духовне життя?
8. Поміркуйте над назвою вірша. Як Ви ставитеся до чарівників? Яке ставлення християнства до чарівництва?
9. Звідки у світі все те, що описує автор? 
10. У якій послідовності Бог створював світ?
11. Прочитайте псалом 103:
 
1. Благослови, душе моя, Господа! Господи, Боже мій, Ти вельми великий, зодягнувся Ти в велич та в славу!
2. Зодягає Він світло, як шати, небеса простягає, немов би завісу.
3. Він ставить на водах палати Свої, хмари кладе за Свої колесниці, ходить на крилах вітрових!
4. Він чинить вітри за Своїх посланців, палючий огонь за Своїх слуг.
5. Землю Ти вґрунтував на основах її, щоб на вічні віки вона не захиталась,
6. безоднею вкрив Ти її, немов шатою. Стала вода над горами,
7. від погрози Твоєї вона втекла, від гуркоту грому Твого побігла вона,
8. виходить на гори та сходить в долини, на місце, що Ти встановив був для неї.
9. Ти границю поклав, щоб її вона не перейшла, щоб вона не вернулася землю покрити.
10. Він джерела пускає в потоки, що пливуть між горами,
11. напувають вони всю пільну звірину, ними дикі осли гасять спрагу свою.
12. Птаство небесне над ними живе, видає воно голос з-посеред галузок.
13. Він напоює гори з палаців Своїх, із плоду чинів Твоїх земля сититься.
14. Траву для худоби вирощує, та зеленину для праці людині, щоб хліб добувати з землі,
15. і вино, що серце людині воно звеселяє, щоб більш від оливи блищало обличчя, і хліб, що серце людині зміцняє.
16. Насичуються Господні дерева, ті кедри ливанські, що Ти насадив,
17. що там кубляться птахи, бузько, кипариси мешкання його.
18. Гори високі для диких козиць, скелі сховище скельним звіринам.
19. І місяця Він учинив для означення часу, сонце знає свій захід.
20. Темноту Ти наводиш і ніч настає, в ній порушується вся звірина лісна,
21. ричать левчуки за здобичею та шукають від Бога своєї поживи.
22. Сонце ж засвітить вони повтікають, та й кладуться по норах своїх.
23. Людина виходить на працю свою, й на роботу свою аж до вечора.
24. Які то численні діла Твої, Господи, Ти мудро вчинив їх усіх, Твого творива повна земля!
25. Ось море велике й розлогошироке, там повзюче, й числа їм немає, звірина мала та велика!
26. Ходять там кораблі, там той левіятан, якого створив Ти, щоб бавитися йому в морі.
27. Вони всі чекають Тебе, щоб Ти часу свого поживу їм дав.
28. Даєш їм збирають вони, руку Свою розкриваєш добром насичаються.
29. Ховаєш обличчя Своє то вони перелякані, забираєш їм духа вмирають вони, та й вертаються до свого пороху.
30. Посилаєш Ти духа Свого вони творяться, і Ти відновляєш обличчя землі.
31. Нехай буде слава Господня навіки, хай ділами Своїми радіє Господь!
32. Він погляне на землю й вона затремтить, доторкнеться до гір і димують вони!
33. Я буду співати Господеві в своєму житті, буду грати для Бога мого, аж поки живу!
34. Буде приємна Йому моя мова, я Господом буду радіти!
35. Нехай згинуть грішні з землі, а безбожні немає вже їх! Благослови, душе моя, Господа! Алілуя!
(Псалми 103:1-35)
 
 
12. Яким чином у псалмі оспівується велич Господня?
 
 
ЖУРАВЛІ ВИСОКІ ПРОЛІТАЮТЬ
 
Журавлі високі пролітають,
ледве видно птахів із землі
Журавлів я з вирію стрічаю
і прошу перо у журавлів.
Ставши над Дніпром зеленооким,
ставши над усміхненим Дніпром,
я прошу перо у них високе,
піднебесне в них прошу перо.
Хай з небес перо високе кинуть,
хай мене благословлять крилом,
щоб писалось слово журавлине
журавлиним з вирію пером.
Щоб воно до вирію літало,
журавлиний звідало політ,
та завжди із вирію вертало
до святої отчої землі...
 
1. Який загальний настрій цього поетичного тексту? Які Ваші враження, думки й почуття від прочитання?
2. Які асоціації у Вас викликає образ журавля?
3. Про що цей поетичний текст?
4. Який настрій ліричного героя? Чому?
5. Що символізує журавель у цьому вірші?
6. Яке ставлення ліричного героя до Батьківщини? Підтвердіть свою думку цитатами.
7. Які ключові образи поезії «Журавлі високі пролітають»?
 
 
8. Які художні засоби є в цьому тексті?
9. Чому автор вдається до використання епітету «високий»?
10. Яким автор змальовує Дніпро?
11. Чи є, на Вашу думку, патріотизм високим почуттям? Чому?
12. Чи властиве це почуття ліричному герою?
13. Поміркуйте, які високі почуття може мати і виявляти людина? Як Ви вважаєте, яке почуття є найдосконалішим?
14. На Ваш погляд, любов є почуттям чи способом життя?
 
 
Автор уроку - викладач недільної школи "Чадо" 
Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря м. Києва
Бойко Ольга
 

 



Постійна адреса сторінки: http://chado-bozhe.com.ua/article/yevgen-gutsalo.-«zirka»,-«charivnyky»,-«zhuravli-vysoki-prolitayut…»
© 2011-2024 Дитяча недільна школа "Чадо"
© 2011-2024 Розробка: Юрій Зінькевич