Обрати школу:

5 КЛАС. Урок 3. Служба Божа

 

 

 

Річне коло богослужінь

Виконуй устав цей в призначений час, з року в рік.
Книга Вихід
 
Господь наш Ісус Христос і Його улюблені учні - Святі Апостоли - своїм життям і вченням показали нам, віруючим християнам, важливість і необхідність загального богослужіння.
Через спільну церковну молитву на богослужінні в храмі ми входимо в таємниче спілкування з Богом. Господь просвітлює наші душі і зміцнює їх благодатними силами для праведного життя і боротьби з гріхом.
Богослужіння здійснюються Православною Церквою протягом усього року і утворюють так зване річне богослужбове коло. Кожен день у році присвячується пам'яті тих чи інших угодників Божих і особливим подіям Священної Історії.
Богослужбовий церковний рік розпочинається 1 вересня за старим стилем, або 14 вересня за новим. Все ж річне коло будується згідно з датою свята Великодня - Світлого Христового Воскресіння.
Свята Пасха - Свято свят і Торжество з торжеств - наголошується Церквою в першу неділю після весняного повного місяця, наступного за днем весняного рівнодення.
На честь Господа нашого Ісуса Христа і Його Пречистої Матері Церква встановила дванадцять великих свят. Вони називаються дванадесятими.
Свята, присвячені Божої Матері, називаються Богородичними. Свята, присвячені Господу Ісусу Христу, Церква називає Господськими.
Такі події Священної історії, як Різдво Пресвятої Богородиці, Благовіщення Архангела Гавриїла Пречистій Діві Марії про народження від Неї Сина Божого, Успіння Божої Матері, розкривають нам всю велич благості, якою Господь щедро обдарував Свою Невісту - Церкву.
Крім Господських і Богородичних свят, є свята на честь великих святих і на честь безтілесних Сил Небесних: Архангелів і Ангелів.
Кожному дню року відповідає пам'ять одного або декількох святих: мучеників, святителів, преподобних мужів і жон, благовірних князів та князівен, праведників і угодників Божих. Своїм життям і смертю вони засвідчили свою вірність Христу. Тому в день пам'яті того чи іншого святого у храмі на богослужінні ми згадуємо його житіє і діяння.
Відповідно до урочистості церковної служби свята діляться на великі, середні і малі. У великі свята завжди відбувається святковее всенічне бдіння.
За часом святкування свята бувають рухомими і нерухомими. Рухомі свята Церква відзначають в одні й ті ж дні тижня. Але вони припадають на різні числа місяця. Це залежить від часу святкування Пасхи.
Так, Вознесіння Господнє, що відбулося на сороковий день після Славного Христового Воскресіння, завжди припадає на четвер. А свято на честь Святого Духа – Третьої Особи Святої Живоначальної Трійці-завжди відбувається в понеділок - на наступний день після святкування дня Святої Трійці.
Нерухомі свята щороку святкують в одні й ті ж числа місяця. Так, Воздвиження Чесного і Животворчого Хреста Господнього Церква завжди святкує 27 вересня, а Успіння Божої Матері - 28 серпня.
Важливою частиною річного богослужбового кола є одноденні і багатоденні пости. Вони призначені Церквою для покаяння, стриманості і посиленої молитви за прощення гріхів.
Найважливішим і найдавнішим з багатоденних постів є Великий Піст. Він передує святу Пасхи й нагадує нам про сорокаденний піст Спасителя в пустелі. Великий Піст триває шість тижнів і вводить нас в Страсну седмицю. Він готує християн до невимовної радості Світлого Христового Воскресіння.
Святу Різдва Христового передує сорокаденний Різдвяний піст. Апостольський, або Петрів піст починається через тиждень після П'ятидесятниці і продовжується до дня Святих апостолів Петра і Павла. Успенський піст триває два тижні. Він готує нас до свята Успіння Божої Матері.
Богонатхненні церковні настанови - пости і свята, багатство і краса церковного богослужіння, розгорнутого на цілий рік, - розкривають нам істини християнської віри, зміцнюють дух і спрямовують його до нашої Небесної Батьківщини.
 
Бережи заповіт Господа Бога свого, ходячи шляхами Його, виконуючи настанови Його і заповіді Його, призначення та закон...
Третя книга Царств
 
 
Запитання:
1. Коли здійснюються богослужіння у Православній Церкві?
2. Коли починається богослужбовий рік?
3. Яке свято називають святом свят і торжеством із торжеств? Чому?
4. Які види свят Вам відомі?
5. Що таке перехідні й неперехідні свята? Від чого залежить час їх святкування?
6. Як називаються свята, присвячені Христу? 
7. Як називаються свята, присвячені Богородиці?
8. Як поділяють свята, відповідно до урочистості їх святкування?
9. Які великі свята Вам відомі?
10. Які пости і для чого встановлені Церквою?
11. Для чого нам потрібно цілий рік відвідувати богослужіння та дотримуватися Церковного уставу?
 
 

Тижневе коло богослужінь

Де двоє або троє зібрані в моє ім'я, там Я серед них.
Євангеліє від Матфея
 
За прикладом християн апостольських часів Православна Церква освячує всі дні тижня звершенням церковних служб. Кожен день тижня присвячений якійсь важливій події в історії Церкви або особливо шанованому святому.
Всі служби тижня разом утворюють так зване тижневе, або седмичне богослужбове коло.
Перший день тижня - день Недільний. Він присвячений пам’яті Воскресіння Христа. Вночі, після суботи, на третій день після Своїх страждань і Хресної смерті, Господь Ісус Христос воскрес. Із гробу, оточений небесним сяйвом, вийшов Спаситель світу - Життєдавець Христос Господь. Він воскрес силою Свого Божества.
У понеділок - перший день тижня після Воскресіння - Церква прославляє найближчих слуг Божих - Ангелів. Ангельський світ був створений першим від людини. Слово «Ангел» в перекладі з грецької мови означає «Вісник». Це безплотні, безтілесні духи. Але іноді Господь дає їм являтися людям в тілесному вигляді, відкриваючи їм волю Божу.
У вівторок прославляється святий пророк, Предтеча і Хреститель Спаса Іоанн. За словом Самого Господа, «народженими від жінок не було більшого від Іоанна Хрестителя». Аскет, подвижник, за велінням Божим прийшов у долину річки Йордан сповістити людям про прихід у світ Спасителя. «Покайтеся, бо наблизилось Царство Боже, - закликав пророк, - Принесіть достойні плоди покаяння». Виправте своє життя. Зустрічайте Того, Хто хреститиме вас Духом Святим.
У середу Церква згадує зраду Іудою Господа нашого Ісуса Христа та віддання Його первосвященикам іудейським. За ціну раба, за тридцять срібників один з апостолів - Іуда Іскаріот - віддав свого Вчителя і Господа Його ворогам на Хресну смерть. Тому середа - день посту в православній Церкві.
У середу відбувається служба Животворчого Хреста Господнього. Син Божий помер на Хресті за наші гріхи як людина, щоб сини людські були позбавлені від вічної смерті і увійшли в Царство Боже, в Життя вічне.
У четвер Церква прославляє апостолів - перших провісників Євангелія про звершене викуплення людини. Своєю проповіддю апостоли навернули серця безлічі людей до Христа.
Всі апостоли, крім Іоанна Богослова, прийняли мученицьку смерть. Іоанн богослов помер в ув'язненні в глибокій старості. Число ж християн після смерті святих апостолів з роками зростало, і віра християнська поширювалася по всій землі.
У п'ятницю Церква згадує Хресні страждання і смерть Спасителя. Тому в цей день - день посту, також як і в середу, в православних храмах відбуваються служби Животворчого Хреста Господнього.
Своїми стражданнями і смертю Христос відкупив нас від вічної смерті. І коли ми чуємо слова апостола Павла, звернені до християн Коринфа: «Ви дорогою ціною куплені», - то ми розуміємо, що це звернення - до нас, до нашого серця, до нашої душі. Ми дорогою ціною куплені.
У суботу Господь закінчив творіння світу і «спочив від справ Своїх». Його творіння було прекрасно. Блаженний спокій був заповіданий і людям в день суботній.
Субота присвячена спогаду і прославлянню всіх вірних рабів Божих, що насолоджуються блаженством в оселях Отця Небесного. Згадуємо ми і всіх у вірі й надії воскресіння спочилих православних християн.
Як повсякчасна Заступниця за християн перед Престолом Сина Свого, Пресвята Матір Божа згадується і прославляється Церквою в усі дні седмиці, але особливо шанується Вона у неділю, середу та п'ятницю.
Завершується тижневе богослужбове коло і починається знову. Ми знову і знову повертаємося до одних і тих же подій. Ми осягаємо висоту і глибину благодатного духовного життя у Христі.
 
Вічні істини святих чеснот входять в життя наше, насамперед молитвою і богослужінням.
Преподобний Іустин (Попоніч)
 
Запитання:
1. У які дні тижня здійснюються богослужіння?
2. Що таке тижневе (седмичне) богослужбове коло?
3. Розкажіть, що відбувається на богослужіннях кожного дня тижня: пам'ять яких подій або яких святих звершується, чому саме в цей день, яким чином це позначено в богослужбовому каноні?
4. Коли в богослужіннях згадується Божа Мати?
5. Для чого Церквою було запроваджене тижневе коло богослужінь?
 

 

Добове коло богослужінь

Богослужіння відображає історію Церкви.
Протоієрей Сергій Булгаков
 
Богослужіння почалося на Землі з часу створення Богом перших людей - Адама і Єви. Їх богослужінням в Раю було вільне, радісне прославлення Бога, Його премудрості і всемогутності. І виражалося воно виконанням благої волі Божої.
Після гріхопадіння людей і вигнання їх з Раю, свою молитву до Бога про прощення та спасіння від гріха вони стали з'єднувати з жертвопринесеннями. Господь приймав цю молитву заради тієї великої жертви, яку згодом приніс за гріх усього світу прийшов на землю Син Божий - Христос Спаситель.
З апостольських і ранньохристиянських часів в Церкві було встановлено порядок православного богослужіння. Служба Богу, що складається з читання та співу молитов, читання Святого Письма та священнодійств здійснювалася священнослужителями за певним чином, тобто порядком.
Церковні богослужіння відбуваються в храмі. Вони ставлять віруючих в присутність Божу, вводять в спілкування з Господом і нагадують нам про найважливіші події Священної історії, допомагають зрозуміти істинне вчення Христове.
Через богослужіння православні християни входять в таємне спілкування з Живим Богом. Через участь у церковних Таїнствах, а особливо в Таїнстві Святого Причастя вони отримують від Бога благодатні сили для праведного життя.
Кожний календарний день пригадуються події Священної історії та історії Церкви. І всі церковні богослужіння діляться на три кола: добовий, тижневий і річний.
Богослужіння добового кола вчиняються Православною Церквою протягом доби. Їх дев'ять: Вечірня, Повечір'я, Полуношниця, Утреня, Перший годину, Третій годину, Шостий годину, Дев'ята година і Божественна літургія.
Пророк Мойсей, описуючи творіння Богом світу, починає день з вечора: «І був вечір, і був ранок, день перший ...» Тому церковний день починається з вечора - Вечірньої.
Ця перша служба добового богослужбового кола оповідає нам про історію людства в Старозавітний час. Вона ясно показує, що Старий Завіт має своє рятівне завершення в Новому Завіті. І ми дякуємо Богові за той день життя, який Він нам дав.
Друга служба добового богослужбового кола - Повечір'я - складається з читання ряду молитов, в яких ми просимо у Господа Бога прощення наших гріхів, і щоб Він зберіг нас від підступів диявола під час майбутнього сну.
Сон нагадує нам про смерть. Тому на повечір'я ми чуємо про пробудження від вічного сну, про воскресіння з мертвих.
Третя служба добового кола - це Полуношниця. Вона відбувається опівночі, у спогад нічної молитви Спасителя в Гефсиманському саду. Ця служба закликає віруючих бути завжди готовими до дня Страшного Суду.
Наступна служба добового богослужбового кола - Утреня. Вона відбувається перед сходом сонця. Ранкове світло, що приносить бадьорість, народжує почуття вдячності Богові - Подавцеві життя.
Ми дякуємо Господу за минулу ніч і просимо Його милості і благословення на наступний день. Утреня прославляє пришестя у світ Спасителя, який приніс Нове життя і Новий Завіт людям.
Наступною службою добового кола є Перший час. Перший час нагадує нам про суд над Ісусом Христом у первосвящеників іудейських. У той час, коли вся природа прокидається для життя, безбожні, беззаконні судді віддають Подателя життя на смерть.
Третій час, відповідає нашій дев'ятій годині ранку, Церква згадує найбільшу подію в своїй історії - Зішестя Святого Духа на Апостолів.
У вигляді язиків полум'я Дух Святий зійшов на Апостолів, щоб освячувати і оновлювати душі людей, щоб проповідувати вчення Христове всім народам світу.
Служба Шостого часу відповідає за часом нашому дванадцятого часу дня. Церква згадує Розп'яття Господа нашого Ісуса Христа на Голгофі. Найстрашнішу кару прийняв Господь «нас ради людей і нашого спасіння».
На дев'ятому часі, відповідному нашого третього годині пополудні, ми згадуємо Хресну Смерть Спасителя. Світло померкло. Земля похитнулася. Помер Син Божий, щоб Своїм Воскресінням врятувати людей від влади гріха і смерті.
Найголовніше ж богослужіння добового кола - це Божественна літургія. Перед нашим духовним поглядом проходить все земне життя Спасителя від Його народження до Вознесіння на небо.
За літургією відбувається найбільше в світі Таїнство - хліб і вино за молитвами Церкви стають Тілом і Кров'ю Господа Ісуса Христа.
І ми, причащаючись Святих Дарів - Божественного Тіла і Крові Спасителя, «входимо в радість Господа свого» і дякуємо Сину Божому за спасіння людського роду від гріха й смерті.
Відвідуючи храм Божий і беручи участь у церковних службах і Таїнствах, ми з вірою, надією і любов'ю прагнемо до єдності з Христом, з Його життям, з Його Царством. Ми припадаємо до чистого джерела води живої, води, що тече в життя вічне.
 
Як дощ зрощує насіння, так церковна служба зміцнює душу в чеснотах.
Преподобний Єфрем Сирін
 
Запитання:
1. Коли розпочалися богослужіння на землі?
2. Чому Господь приймав жертви людей? Якими були ці жертви?
3. Коли було встановлено чин православного богослужіння?
4. Де відбуваються богослужіння?
5. Що відбувається на богослужіннях?
6. Які кола богослужінь Вам відомі?
7. Скільки богослужінь добового кола Ви знаєте. Назвіть їх.
8. Коли починається церковний день? Чому?
9. Що відбувається на службах першого, третього та шостого часів?
10. Яке найголовніше ж богослужіння добового кола? Чому?
11. Що відбувається на літургії?
12. Яким чином ми «входимо в радість Господа свого» на літургії?
13. Для чого потрібно відвідувати богослужіння?

 

Всенічне бдіння. Вечірня

Людина повинна невпинно підносити молитви свої до Бога, з великим смиренням серця і трудом тіла.
Авва Ісая
 
Всенічне бдіння здійснювалося Церквою з ранніх християнських часів. Сам Господь Ісус Христос любив присвячувати молитві нічні години. Його учні - апостоли теж часто збиралися на молитву вночі. А в часи гонінь перші християни таємно вночі здійснювали богослужіння в Римських катакомбах.
Цей звичай - здійснювати молитву вночі - зберігся в Православній Церкві з найдавніших часів до наших днів. Святитель Іоанн Златоуст говорив про своїх сучасників - християн: «Сила їх молитов і любові до Христа така, що своїми Всенічними бдіннями вони освічують ночі».
Традиція здійснювати всенічні служби, де християни ставали ніби свідками та учасниками подій Священної історії, поступово розвивалася в Церкві. Такі великі молитвенники, як, святитель Іоанн Златоуст, Савва Освячений, преподобний Іоанн Дамаскін, трудилися над складанням чину Всенічного бдіння.
Ця служба готує християнина до головного богослужіння добового богослужбового кола - до Божественної літургії. А оскільки церковний день починається ввечері, із заходом сонця, то за звичаєм о шостій годині вечора Великої вечірньої починається Всенічне бдіння. Про його початок нам сповіщає святковий дзвін.
Велика вечірня - перша частина Всенічного бдіння - відображає історію людства в Старозавітний час і показує, що Старий Завіт має своє спасительне завершення в Новому Завіті.
Перед початком вечірні відкриваються Царські врата, і ми бачимо вівтар. Священнослужителі здійснюють кадіння вівтаря. Благовонний кадильний дим нагадує нам про Божественну благодать, яка наповнювала Рай; про блаженство, яке Господь дарував прабатькам людського роду - Адамові та Єві.
Потім здійснюється кадіння всього храму. При цьому ми згадуємо про Духа Божого, який перебував над водою при створенні світу. Кадінням віддаєтьється честь іконам і святиням храму, а також закликається благодать Божа на присутніх в храмі людей, що моляться.
Хор співає сто третій псалом. В Церковному Уставі він називається «передпочатковим», оскільки оповідає про створення Богом світу, а також тому, що вечірньою починається добове богослужбове коло.
Ми чуємо урочисту, радісну пісню про прекрасний світ, який створив Господь. Всі покірні Творцю - і небесні й земні. Всі живе за Його законами.
Але, піддавшись гордості, упав один з ангелів Божих - Денниця - і став дияволом. Людина послухався поради диявола. Вона порушила єдину заповідь, яку їй дав Господь - не споживати плодів від Древа пізнання добра і зла. Людина вчинила гріх і позбавила себе Раю. Сталася духовна катастрофа. Разом з людиною змінився і весь світ.
Як райські двері закрилися для Адама і Єви, так закриваються Царські врата перед тими, що моляться. Після райського блаженства Адам і Єва та їхні нащадки пізнали нужду і страждання, хвороби й скорботи. І подібно прабатькам, що усвідомили свій гріх, Церква благає про прощення гріхів і допомоги у всякій нужді та потребі людській.
Для примирення з Богом людині потрібно усвідомити свою гріховність і вільно обрати шлях віри в Бога, шлях виконання Його волі. Співом «Господи, взиваю» і кадінням зображуються ті часи, коли Господь через пророка Мойсея дав людям Закон, і було встановлено старозавітне богослужіння.
Але люди не могли виконати старозавітний Закон у всій його строгості, а тому і не могли врятуватися від гріха і смерті. Вони чекали Того, Хто виконає Закон і відновить спілкування з Богом. Вони чекали Спасителя світу, про якого пророкували старозавітні праведники.
І ось, відбувається вхід з кадилом. У цей час хор співає догматик - особливу пісню на славу Божої Матері. У ній розкривається Церковне вчення про Втіленні Христа від Пресвятої Діви Марії. Це втілення Сина Божого і символізує Вхід з кадилом.
Свічки в руках свіченосців означають світло вчення Христового, яке просвітлює світ. Диякон - це ніби образ Предтечі Господнього Іоанна. Священик йде в мовчанні з опущеними руками як образ Господа, ніби показуючи приниження Христа через Його втілення.
«Світе Тихий», - співає хор. Це звістка про кінець старозавітного часу і пришестя на землю Спасителя. Це звістка про початок нового благодатного дня - дня вічності. Заради подвигу спокути Сина Божого, Бог дав світові цей Новий день.
Сповнилися обітниці Божі про прихід у світ Спасителя, і ми чуємо молитву Симеона: «Нині відпускаєш раба Твого, Владико за словом Твоїм з миром...» Наприкінці свого довгого життя він сподобився побачити і взяти на руки Немовля Христа.
Призиванням благословення Господнього на всіх молільників закінчується вечірня. Починається друга частина Всенощного бдіння - Утреня. У ній зображуються Новозавітні події і триває прославляння людиною чудесних діл Божих.
 
Ніщо так не сприяє успіхам у чеснотах, як часта бесіда з Богом.
Святитель Іоанн Златоуст
 
 
Запитання:
1. Що таке всенічне бдіння?
2. Звідки походить традиція нічної молитви?
3. Чому це богослужіння має таку назву? Коли воно здійснюється?
4. Які елементи чину всенічного бдіння Вам відомі?
5. Що символізує велика вечірня? Як вона відбувається?
6. Поясніть, які богослужбові елементи великої вечірньої і яким чином символізують життя людини в Раю.
7. Яке значення кадіння в богослужінні?
8. Поясніть духовне значення піснеспівів Псалма 103, «Господи, взиваю...», «Світе тихий» та «Нині відпускаєш…»
9. Чим закінчується Велика вечірня?

Всенічне бдіння. Ранішня

Друга частина всенічної - утреня - нагадує нам часи новозавітні: явлення Господа нашого Ісуса Христа у світ для нашого спасіння і Його славне Воскресіння. Початок утрені прямо вказує нам на Різдво Христове. Вона починається славослів'ям ангелів, які з'явилися Вифлеємським пастирям: «Слава в вишніх Богу і на землі мир, в людях благовоління».

Запитання:
1. Що таке утреня?
2. Який її богословсько-символічний зміст?
 
 
Додаткові файли для скачування:
robochiy-zoshit.-urok-5-3.docx (22 кБ)

Версія для друку

© 2011-2024 Дитяча недільна школа "Чадо"
Розробка © 2011-2024 Юрій Зінькевич
Дизайн © 2011 Анна Рибак